12 jun 2025
Grip op incidenten met de Incidentenmodule van Qnect
Een veilige en goed georganiseerde werkomgeving begint bij een goede registratie en opvolging van incidenten. De Incidentenmodule van Qnect helpt organisaties om meldingen efficiënt te verwerken, adequaat te reageren én waardevolle inzichten op te doen voor de toekomst. Ontdek de voordelen:
1. Iedereen kan zich registreren
De drempel om een incident te melden is zo laag mogelijk gehouden. Iedereen binnen én buiten de organisatie kan zich eenvoudig registreren om toegang te krijgen tot de module. Dit maakt het melden en opvolgen toegankelijk en stimuleert een open meldcultuur.
2. Extern melden zonder account
Soms is snel handelen belangrijker dan inloggen. Via een speciale externe meldlink kunnen ook personen zonder Qnect-account een melding doen. Denk aan bezoekers, leveranciers of tijdelijke krachten. Zo mis je geen enkel incident.

3. Opvolging op maat van de organisatie
Elke organisatie is anders. Daarom is de opvolging van incidenten volledig aan te passen aan jouw eigen processen, verantwoordelijkheden en communicatiestromen. Of je nu werkt met een centrale veiligheidscoördinator of een decentrale structuur, de module past zich aan.
4. Standaard werkwijze ingebouwd
Veelvoorkomende incidenten, zoals bijna-ongevallen of materiële schade, hebben vaak een vaste aanpak nodig. De Incidentenmodule bevat standaard werkwijzen voor deze situaties, zodat je snel en consistent kunt handelen. Uiteraard kunnen deze workflows naar wens worden aangepast.
5. Compleet dossier voor borging op lange termijn
Elke melding wordt onderdeel van een volledig dossier, waarin alle acties, documenten, besluiten en communicatie worden opgeslagen. Zo heb je altijd een compleet overzicht en kan je terugvallen op een gedocumenteerde aanpak voor audits of toekomstige evaluaties.
6. Documenten toevoegen waar nodig
Of het nu gaat om foto’s, verklaringen, rapporten of e-mails – alle relevante documenten kunnen eenvoudig worden toegevoegd aan de melding. Alles op één centrale plek, overzichtelijk en veilig opgeslagen.
7. Dashboards met de belangrijkste parameters
In één oogopslag inzicht in trends, risico’s en prestaties. De ingebouwde dashboards geven je real-time inzicht in de belangrijkste parameters rondom incidenten. Dit helpt bij het nemen van gerichte maatregelen en het structureel verbeteren van veiligheid en kwaliteit.

Wil je ook meer grip op incidentmanagement?
Neem contact met ons op voor een demo of meer informatie over de Incidentenmodule van Qnect. Of download de factsheet hier voor meer info.
Blog