3 feb 2025
We maken een RI&E opstellen voor de zorg gemakkelijk
Met een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) breng je alle arbeidsrisico’s van jouw organisatie in kaart. Vervolgens maak je een plan van aanpak om deze risico’s binnen de organisatie zo veel mogelijk te minimaliseren. In de zorgsector draagt de RI&E natuurlijk dubbel zoveel verantwoordelijkheid: een incident kan de zorgmedewerker én de patiënt schaden. Denk maar eens aan de gevolgen van een verkeerd medicijn, een afwijkende dosis, of een miscommunicatie rond het volgen van een veiligheidsprotocol.
RI&E opstellen in de zorg: een tijdrovende uitdaging?
Incident management is dus een integraal onderdeel van de zorg, maar ook een lastige uitdaging in de praktijk. Zorgmedewerkers hebben vaak een hoge werkdruk, beperkte tijd en moeten snel kunnen reageren op veranderlijke situaties. Ook zijn er veel afdelingen bij de zorg betrokken, elk met eigen risico’s, uitdagingen en protocollen. Risico’s en werkomstandigheden kunnen daarbij in de loop van de tijd veranderen, waardoor de RI&E vaak moet worden bijgewerkt. Dit maakt de RI&E voor veel zorginstellingen een knelpunt - dat moet makkelijker kunnen!
RI&E stroomlijnen met een digitaal arbomanagementsysteem
Wil je meer structuur, eenvoud en beheersing in de RI&E brengen, dan is een digitaal arbomanagementsysteem (AMS) een verstandig idee. Met een arbomanagementsysteem krijg je de tools in handen om operationele risico’s te verminderen. Verbeter compliance, reageer proactief op incidenten en verminder de administratieve last voor jouw collega’s dankzij efficiënte automatisering.
Qnect-AMS: digitale RI&E
Grip krijgen op de RI&E én tijd besparen in de uitvoering ervan? Kader biedt het digitale managementsysteem Qnect AMS-RI&E. Met Qnect AMS-RI&E maak je het beheer van de RI&E makkelijker en overzichtelijker. Onze specialisten zijn bekend met de uitdagingen in de zorgsector en kunnen alle facetten van de RI&E integreren in de software, zoals de rondgang, BHV en de PSA. Bespaar jouw werknemers kostbare werktijd en maak de werkomgeving nóg veiliger voor zorgmedewerker en patiënt:
Verbeterde communicatie, minder administratie: Beheer alle risico’s van meerdere vestigingen, afdelingen en teams in één gebruiksvriendelijk portaal.
Proactief incidentmanagement: Registreer (bijna) incidenten eenvoudig en laat Qnect automatisch de verantwoordelijke partij inschakelen. Snelle actie en afhandeling!
Inzage in trends en risico’s: Duidelijke rapportages en managementinformatie bieden je inzage in trends en risico’s, zodat je onveilige situaties proactief kunt signaleren en oplossen.
Dynamische, up-to-date RI&E: Geautomatiseerde ondersteuning helpt je de actuele status van je RI&E bijhouden. Reageer op veranderende risico’s en blijf up-to-date met de laatste arbowetgeving. Benieuwd naar een voorbeeld uit de praktijk? Onze specialisten konden met Qnect bijdragen aan het incident management van GGZ inGeest!
Wat kan Qnect voor jou betekenen?
Het uitvoeren van de RI&E hoeft geen hoofdpijn onderwerp te worden. Onze specialisten denken graag met je mee over actuele RI&E en proactief incident management. Neem contact op >> of download de factsheet voor meer informatie.
Aan de slag met Qnect? Probeer de demo
Wil je de RI&E van jouw organisatie versterken? Probeer de demo en ontdek wat Qnect voor jouw organisatie kan betekenen!
Blog