Incidenten management van GGZ inGeest
GGZ inGeest is een grote GGZ-instelling met locaties in Amsterdam, Haarlem en omgeving. Ze maken gebruik van Qnect Incident management zodat medewerkers fouten, incidenten of bijna incidenten kunnen melden.
“Wij werken nu zo’n anderhalf jaar met deze software en wij vinden het een heel gebruiksvriendelijke systeem."
GGZ inGeest gebruikt Qnect Incident management zodat medewerkers fouten, incidenten of bijna incidenten kunnen melden. Dat helpt bij het veiligstellen van cliënten, medewerkers en hun omgeving, maar ook het behoud van de kwaliteit zorg die zij als gezondheidsinstelling willen bieden.
Waar mensen werken, worden er fouten gemaakt
Robert-Jan: “We zijn een gezondheidszorginstelling, daar hoort bij dat medewerkers fouten, incidenten of bijna fouten melden.” Dat moet uiteraard geen lang of ingewikkeld proces zijn. Medewerkers moeten snel, zorgvuldig en op ieder moment een melding kunnen maken.
Incidenten makkelijk te analyseren
GGZ inGeest heeft recentelijk een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de ziekenhuisapotheker. Hierin werden alle incidenten met betrekking tot medicatie geanalyseerd. Robert-Jan: “Je kunt je voorstellen dat het een ingewikkeld proces is wanneer medicatie aangeleverd moet worden die wekelijks of zelfs dagelijks kan wijzigen.” Alle informatie die de GGZ uit de Qnect software kon halen is naast de informatie van de apotheek gelegd. “Hier kwamen een aantal verbeterpunten uit die we inmiddels hebben doorgevoerd”, aldus Robert-Jan.
Direct terugkoppelen is een groot voordeel
Een van de grote voordelen die Robert-Jan noemt is de directe terugkoppeling naar de leidinggevenden. Dat scheelt hem een hoop mails of vergaderingen. Robert-Jan: “Wij werken nu zo’n anderhalf jaar met deze software en wij vinden het een heel gebruiksvriendelijke systeem. Het is zowel voor mij fijn in gebruik als voor de medewerkers die meldingen maken erg toegankelijk."
Gebruikte QHSE modules
Cases