Blog

Blog

Blog

Een klein ongeluk zit in een klein hoekje - zeker tijdens het bandenwisselseizoen

Een klein ongeluk zit in een klein hoekje - zeker tijdens het bandenwisselseizoen

Een klein ongeluk zit in een klein hoekje - zeker tijdens het bandenwisselseizoen

Binnen autobedrijven is het najaar vaak topdrukte. De winterbanden moeten erop, de planning zit vol, veel auto's worden afgeleverd en monteurs draaien op volle toeren. In die piekperiodes gebeurt het snel: een gekneusde hand bij het demonteren, een valpartij over een losliggende luchtleiding of een bijna-incident met een brug. Het zijn van die momenten die “meevallen”, maar wel degelijk signalen geven. Want elk klein incident vertelt iets over hoe veilig – en hoe hectisch – de werkvloer echt is.

Binnen autobedrijven is het najaar vaak topdrukte. De winterbanden moeten erop, de planning zit vol, veel auto's worden afgeleverd en monteurs draaien op volle toeren. In die piekperiodes gebeurt het snel: een gekneusde hand bij het demonteren, een valpartij over een losliggende luchtleiding of een bijna-incident met een brug. Het zijn van die momenten die “meevallen”, maar wel degelijk signalen geven. Want elk klein incident vertelt iets over hoe veilig – en hoe hectisch – de werkvloer echt is.

Binnen autobedrijven is het najaar vaak topdrukte. De winterbanden moeten erop, de planning zit vol, veel auto's worden afgeleverd en monteurs draaien op volle toeren. In die piekperiodes gebeurt het snel: een gekneusde hand bij het demonteren, een valpartij over een losliggende luchtleiding of een bijna-incident met een brug. Het zijn van die momenten die “meevallen”, maar wel degelijk signalen geven. Want elk klein incident vertelt iets over hoe veilig – en hoe hectisch – de werkvloer echt is.

11 nov 2025

De dagelijkse praktijk in de automotive

Autobedrijven en garages hebben te maken met veel korte, intensieve werkzaamheden: banden wisselen, remmen vervangen, software-updates uitvoeren, proefritten, magazijnwerk. De risico’s zitten niet alleen in het zware fysieke werk, maar ook in:

  • Slecht opgeruimde werkplaatsen of gladde vloeren

  • Tijdelijke krachten of stagiairs die procedures nog niet kennen

  • Onduidelijke meldlijnen: “moet ik dit nou wél of niet melden?”

  • Onvolledige opvolging: het incident wordt gemeld, maar er gebeurt verder niets

Juist in die dagelijkse drukte is het lastig om incidenten goed te registreren en trends te zien. Terwijl dat precies is waar veel winst te behalen valt binnen autobedrijven.


De acht ongevalstypen volgens SZW

De Arbeidsinspectie onderscheidt acht typen ongevallen. Deze zijn ook standaard opgenomen in de Qnect Incidentenmodule, zodat elk type melding goed kan worden vastgelegd en opgevolgd:

  1. Gevaarlijke situatie
    Een situatie waarin nog geen ongeval is gebeurd, maar waarin direct gevaar aanwezig is. Denk aan een open elektriciteitskast of een gladde vloer. Door deze situaties tijdig te melden, voorkom je incidenten.

  2. Bijna-ongeval (near miss)
    Een gebeurtenis waarbij het net niet misging. Er is sprake van een risicovolle situatie of actie, maar zonder gevolgen voor mens of materiaal. Waardevolle meldingen om van te leren.

  3. Ongeval met letsel zonder verzuim
    De medewerker raakt lichtgewond, maar is in staat zijn of haar werkzaamheden direct voort te zetten. Bijvoorbeeld een schaafwond of kneuzing die geen verdere behandeling vereist.

  4. Ongeval met medische behandeling (MTC – Medical Treatment Case)
    Een ongeval waarbij de medewerker letsel oploopt waarvoor professionele medische behandeling buiten de eerste hulp nodig is, maar waarbij geen verzuim plaatsvindt. Denk aan hechtingen bij een snijwond of het laten zetten van een breuk. MTC’s zijn belangrijk, omdat ze vaak wijzen op zwaardere risico’s dan oppervlakkige letsels.

  5. Ongeval met aangepast werk (RUC – Restricted Work Case)
    De medewerker kan tijdelijk zijn reguliere werkzaamheden niet uitvoeren door het opgelopen letsel, maar hoeft zich niet ziek te melden. Er wordt aangepast of lichter werk gedaan.

  6. Ongeval met verzuim (LTA – Lost Time Accident)
    De medewerker is door het letsel minimaal één volledige werkdag afwezig. Dit type ongeval is belangrijk voor de RI&E en verplicht vaak verdere analyse.

  7. Ongeval met ernstig letsel
    Een ongeval dat leidt tot blijvend letsel of een ziekenhuisopname. Deze incidenten moeten in de meeste gevallen gemeld worden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie.

  8. Fataal ongeval (FAT)
    Het ernstigste type ongeval: overlijden als gevolg van een incident op het werk. Dit vraagt om directe melding, diepgaand onderzoek en zorgvuldige opvolging.


Waarom registreren van incidenten loont

Door incidenten en bijna-incidenten systematisch te registreren krijg je grip op patronen: welke werkzaamheden gaan het vaakst mis, op welke locatie, in welke werkplaats of bij welk type voertuig?
Dat maakt het niet alleen makkelijker om ongelukken te voorkomen, maar helpt ook bij:

  • Aantoonbare naleving van de Arbowet

  • Inzicht voor de RI&E en preventieplan

  • Lagere verzuimkosten en minder stilstand

  • Bewustwording onder medewerkers: veiligheid als onderdeel van vakmanschap

 

Qnect Incidenten: één platform, nul gedoe

Qnect Incidenten helpt autobedrijven om die meldingen eenvoudig vast te leggen, te analyseren en op te volgen. Geen losse Excel-lijsten of papieren formulieren meer, maar één digitaal systeem waar medewerkers direct via mobiel of tablet een melding kunnen doen. De veiligheidscoördinator ziet in één oogopslag trends, kan taken toewijzen en rapportages genereren voor de RI&E of audits.

Veel autobedrijven gebruiken Qnect RI&E software inmiddels als basis voor hun veiligheidsaanpak – juist omdat het laagdrempelig is en aansluit op de dagelijkse praktijk in de werkplaats. Qnect Incidenten is een mooi aanvulling hierop waarmee je optimaal grip krijgt op veiligheid binnen jouw autobedrijf. 

Wil je zien hoe dit werkt voor jouw (auto)bedrijf?

Plan een korte demo van de Qnect Incidenten-module.
Nils Cramer of Anton van Dijk laat je graag zien hoe je eenvoudig en snel inzicht krijgt in alle meldingen en verbeteracties.

Demo

Vraag vrijblijvend een demo aan met een expert

Demo

Vraag vrijblijvend een demo aan met een expert

Demo

Vraag vrijblijvend een demo aan met een expert

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief